مجله

کدام برای بدن بهتر است؟ (قلیان یا ویپ)

مقایسه ویپ با قلیان

در صورتی که قصد ترک قلیان را دارید ویپ می ‌تواند یک گزینه بسیار عالی برای انجام این امر باشد. هر یک از این محصولات دارای مزایا و معایبی می ‌باشند و اثرات مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با ضرر های قلیان آشنا کنیم و مقایسه ای بین قلیان و ویپ داشته باشیم.

مقایسه ویپ با قلیان

مقایسه ویپ با قلیان و ضرر های آن

عده ای از افراد قلیان را به عنوان یک تفریح و یا یک فرهنگ دیرینه می ‌دانند. با این حال باید توجه داشته باشید که قلیان، دارای ضرر های بسیاری می ‌باشد و موجب آسیب به سلامت افراد می ‌شود. اثرات منفی قلیان به شرح ذیل می باشد:

  • اثر منفی بر روی سیستم تنفسی
  • استفاده مداوم از این وسیله یعنی قلیان، می ‌تواند باعث آسیب رساندن به سیستم تنفسی افراد شود.
  • قلیان‌ ها شامل ترکیبات شیمیایی مضری هستند. مصرف مداوم آن ها می ‌تواند باعث ایجاد التهاب در ریه‌ ها و یا سیاه شدن آن ها شود. با استفاده مداوم از قلیان، شاهد علائمی مانند سرفه، خس خس و خلط خواهید بود. استفاده از قلیان ذرات ریز موجود در آن را وارد مجرای هوایی افراد می کند و خطر ابتلا به بیماری‌ های تنفسی را افزایش می ‌دهد.

خطرناک برای قلب و عروق

شاید بار ها برایتان پیش آمده باشد که بعد از استفاده از قلیان دچار تپش قلب شده باشید. تحقیقات علمی ثابت کرده است، استفاده از قلیان باعث افزایش فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی می ‌شود. این مشکل می ‌تواند باعث سکته، نارسایی قلبی و غیره شود. همچنین استفاده مداوم قلیان نیز می ‌تواند باعث انسداد در عروق خونی شود.

اثر منفی بر روی دندان‌ ها و لثه‌ ها

همانطور که می ‌دانید قلیان دارای ترکیبات شیمیایی مضری می ‌باشد، که در نهایت منجر به تغییر رنگ لثه و دندان‌ ها می ‌شود. استفاده مداوم از آن نیز موجب سیاهی و یا زردی دندان می ‌شود.
لازم است بدانید استفاده مداوم از قلیان، خطر ابتلا به بیماری‌ های لثه را نیز افزایش می ‌دهد

ایجاد اثرات منفی بر روی گوارش

از ترکیبات شیمیایی قلیان، می ‌توان به نیکوتین اشاره کرد. استفاده مداوم از قلیان باعث ترشح اسید معده می ‌شود و به واسطه همین مورد دیواره معده خونریزی می کند. همچنین استفاده از قلیان می ‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند قاعدگی و یا اسهال شود.

اثرات پوستی

استفاده از قلیان به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی، باعث تیرگی و خشکی پوست می ‌شود و در بعضی از موارد نیز باعث تحریک پوست و یا ایجاد آلرژی می گردد. همچنین به علت وجود نیکوتین در قلیان، مصرف آن باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس نیز می ‌شود.

به طور کلی لازم است بدانید قلیان برای سلامتی مضر است و استفاده از آن باعث آسیب رسیدن به سیستم تنفسی، لثه‌ ها، گوارش، پوست و غیره می ‌شود. برای در امان ماندن از این مشکلات می ‌توانید از جایگزین‌ های دیگر استفاده نمایید.

ویپ

سایر اثراتی که ممکن است قلیان بر جای بگذارد به شرح ذیل می باشد:

• خطر ابتلای افراد به بیماری‌ های ریوی و گسترش عفونت در بدن.
• افزایش ابتلا به بیماری‌ های قلبی به دلیل استفاده زیاد از تنباکو.
• به دلیل اینکه در بیشتر سفره خانه و یا قهوه خانه‌ ها از قلیان مشترک استفاده می ‌شود؛ خطر ابتلا افراد به بیماری هپاتیت بسیار رایج است.

در سایت fitamin درباره احتمال شیوع بیماری ها مطلب زیر را آورده است:

کشیدن قلیان نیز می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های عفونی شود. از آنجایی که افراد معمولاً هنگام سیگار کشیدن در یک محیط اجتماعی و نزدیک به هم قرار می‌گیرند، چندین نفر اغلب از یک قلیان با یک سریِ شلنگ استفاده میکنند. این کار باعث می‌شود تا سرماخوردگی و سایر عفونت‌ها، از جمله تبخال دهان و مونونوکلئوز به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. در این حالت همچنین احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی نیز وجود دارد.

با توجه به ویژگی‌ هایی که بالاتر عنوان کردیم سیگار و قلیان ضرر های جدی را برای سلامت انسان به دنبال دارند. در ادامه به یک جایگزین مناسب برای قلیان اشاره خواهیم کرد.

مزیت‌ های ویپ

بازار تولید ویپ امروزه با رونق بسیاری همراه بوده است و به راحتی می ‌توانید از آن به جای قلیان استفاده کنید. در ادامه به مزایای ویپ اشاره خواهیم کرد.

کاهش مواد مضر

یکی از ویژگی‌ های اصلی ویپ کم بودن مواد مضر می ‌باشد. این بدان معنا نیست که ویپ‌ ها عاری از مواد مضر هستند. به طور کلی در هر محصولی که نیکوتین استفاده شود مشکلاتی را نیز برای بدن به همراه می ‌آورد. ولی با قاطعیت می ‌توان عنوان کرد خطر و ضرر ویپ به مراتب کمتر از قلیان می ‌باشد. در ویپ ها نیکوتین به صورت گیاهی تولید می ‌شود که ضرر آن از نیکوتین‌ های شیمیایی کمتر است. همین مورد باعث می ‌شود افراد به سمت استفاده از ویپ ها گرایش پیدا کنند.

کاهش بوی نامطبوع

 

با قاطعیت می ‌توان عنوان کرد بوی ویپ‌ ها به مراتب کمتر از سیگار و قلیان می ‌باشد و همین مورد باعث می ‌شود؛ افراد در محیط‌ های عمومی راحت‌ تر از این محصول استفاده کنند.

دارای تنوع در طعم

در قلیان‌ ها طعم‌ های محدودی وجود دارد که هر شخص با توجه به ذائقه خود آن را انتخاب می ‌کند. اما در ویپ‌ ها می ‌توان مجموعه گسترده ای از طعم‌ ها را مشاهده کرد و این امر به افراد کمک می ‌کند تا طعم مورد علاقه خود را انتخاب کنند و تجربه لذت بخشی را کسب کنند.

کنترل کننده مصرف نیکوتین

با استفاده از ویپ‌ ها می توان نیکوتین مصرفی را تنظیم نمود. این امر به افراد اجازه می ‌دهد میزان نیکوتین مورد نظر را تنظیم کنند. به وسیله این کار می ‌توانند رفته رفته و طی گذر زمان نیکوتین را به حداقل و نزدیک به صفر برساند. با انجام این کار فرایند ترک سیگار به خوبی امکان‌پذیر است.

مزیت ویپ
چگونگی کم کردن استفاده از قلیان و مقایسه ویپ با قلیان

برای کم کردن میزان استفاده از قلیان، می ‌توانید راه‌ های زیر را امتحان کنید.

تعیین هدف

انتخاب یک هدف برای کم کردن قلیان مصرفی کمک می ‌کند تا این کار را به خوبی انجام دهید. به طور مثال برای خود یک هدف تعیین کنید و این هدف کاهش مصرف قلیان و رساندن آن به حداقل یک بار در هفته باشد.

انتخاب روش‌ های جایگزین

همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم به جای استفاده از قلیان می ‌توانید از روش‌ های جایگزین مانند استفاده از ویپ و جوس با طعم دلخواه کمک بگیرید. همانطور که میدانید ویپ به عنوان بهترین جایگزین سیگار شناخته می شود.

ترک عادات بد

اگر به مصرف قلیان عادت کرده اید؛ نیاز است تا رفتار های جدید را جایگزین آن کنید. برای مثال در جایی که معمولاً از قلیان استفاده می ‌کنید؛ می ‌توانید با دوستان خود صحبت کنید و یا از ویپ استفاده کنید.

سبک زندگی سالم

به جای استفاده از قلیان سبک زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرید. به عنوان مثال ورزش کردن و یا استفاده از مواد غذایی سالم را جایگزین کشیدن قلیان کنید.

مقایسه ویپ با قلیان و ترک قلیان با استفاده از این وسیله

برای عده ای از افراد این سوال ایجاد می ‌شود که آیا ترک قلیان با استفاده از ویپ امکان پذیر می باشد یا خیر؟
با قاطعیت می ‌توان بیان کرد استفاده از ویپ به بسیاری از افراد برای ترک قلیان کمک می ‌کند. اما لازم است توجه داشته باشید قلیان و ویپ هر کدام حاوی مقدار مشخص نیکوتین هستند. مصرف نیکوتین برای بدن خطرناک و مضر می ‌باشد. می ‌توانید برای ترک قلیان از ویپ استفاده نمایید. با تنظیم نیکوتین جوس

آیا استفاده از ویپ ضرر کمتری نسبت به قلیان دارد؟

همانطور که بار ها به آن اشاره کرده ایم، استفاده از ویپ به عنوان یک جایگزین برای استفاده از سیگار و یا قلیان به حساب می ‌آید. این وسیله آسیب کمتری را به سلامت افراد وارد می ‌کند. توجه داشته باشید بسیاری از افراد نیز وجود دارند که ویپ برای آن ها مضر می ‌باشد. سیگار های الکتریکی دارای یک مایع هستند که به وسیله ویپ، این مایع تبخیر و تبدیل به بخار می ‌شود. اجزای تشکیل دهنده این مایع به شرح ذیل می ‌باشد:

  •  پروپیلن گلیکول
  • گلیسیرین گیاهی
  • نیکوتین
  •  عطر و طعم‌ های مصنوعی

این موارد می ‌تواند برای عده ای از افراد مضر باشد و عوارضی را به همراه داشته باشد مانند سردرد، تحریک چشم، التهاب ریه، کاهش اشتها، خشک شدن گلو، افزایش ضربان قلب و غیره. به صورت کلی می ‌توان عنوان کرد هر دو دستگاه قلیان و ویب برای سلامتی افراد مضر می ‌باشند و بهتر است از هر دوی آن ها کمتر استفاده شود و در صورت تمایل ویب را جایگزین استفاده از قلیان نمایید.

ویپ جایگزین قلیان

 

در انتها لازم است بیان کنیم هر کدام از این موارد یعنی قلیان و ویپ دارای ضرر های خاص خود هستند. چرا که در هر دوی این محصولات از نیکوتین استفاده می ‌شود و نیکوتین ماده ای اعتیادآور می ‌باشد.

در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. برای ترک قلیان در روز های ابتدایی می ‌توانید از میزان نیکوتین بیشتری در ویپ خود استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید این مورد قابل تنظیم می ‌باشد و تعیین میزان نیکوتین بر عهده خود شخص است.
برای خرید ویپ سعی کنید از مراکز و سایت‌ های معتبر این کار را انجام دهید چرا که خرید ویپ غیر اصل می ‌تواند آثار جبران ناپذیری را بر روی سلامت افراد بگذارد.

با قاطعیت می ‌توان بیان کرد ویپ‌ های غیر اصل خطرناک‌تر از قلیان می ‌باشند. این مورد را جدی بگیرید و از سایت‌ های معتبر خرید خود را انجام دهید و قبل از هرگونه اقدامی از مشاوران حرفه ای و کاربلد مشورت بگیرید.

ویپ

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه ویپ با قلیان بپردازیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم. شما اگر به درستی با اثرات قلیان بر بدن و سلامتی خود آشنا باشید بهتر تصمیم گیری خواهید کرد. امیدواریم با مطالعه این مطلب ابهامات شما در این زمینه به طور کامل برطرف شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *