مجله

آیا ویپ برای سلامتی بدن انسان مضر است؟

مضرات ویپ

قطعا می دانید که مضرات ویپ از سیگار های معمولی کمتر می باشد. چرا که ویپ ها بسیاری از مواد مضر، نظیر تنباکو و غیره را که در سیگار معمولی وجود دارد را ندارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید تنباکو بیش از ۷۰۰۰ نوع ماده خطرناک را در خود جای داده است که با سوختن تنباکو و یا توتون آزاد میشود و بسیارخطرناک و مضر هستند. در ویپ ها هیچ فرایند اکسیداسیون یا سوختن وجود ندارد و فقط بخار تولید میشود و همین مورد یکی از ویژگی های فوق العاده ویپ به شمار می رود که ویپ را تا حد خوبی تبدیل به بهترین جایگزین سیگار می کند اما خب لازم است بدانید ویپ ها نیز عاری از مواد مضر نیستند. در ادامه به بررسی مضرات ویپ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مضرات ویپ ( vape)
سیگار های الکتریکی با استفاده از قطعه ای به نام کویل ویپ وظیفه گرم کردن مایع موجود در مخزن خود را که جوس نام دارد  را بر عهده دارند. همانند دستگاهای بخور که در خانه استفاده میکنیم ،استفاده از ویپ باعث می شود با استنشاق بخار ایجاد شده ، نیکوتین محلول در بخار را استفاده کرده و بقیه بخار هنگام بازدم از بینی و یا دهان فرد خارج شود.

در این مقاله همراه شما هستیم تا از مضرات ویپ آگاهی کامل داشته باشید.

متداول ترین مضرات ویپ

بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، حدود ۵۰ درصد از افرادی که روزانه مشغول به مصرف ویپ هستند در معرض رایج ترین آسیب های موجود قرار می گیرند.
تعدادی از عوارض مصرف ویپ بیش از بقیه تکرار می شود و به نوعی رایج ترین عوارض به شمار می روند. این موارد به شرح ذیل می باشد:

۱- سوزش گلو
۲- سرفه
۳- خشکی در ناحیه گلو
۴- تحریک شدن گلو
۵- سر درد
۶- سر گیجه
۷- تپش قلب
۸- حالت تهوع
۹- سوزش چشم
۱۰- خواب آلودگی

با این حال ، سازمان cdc نیز بیان کرد سیگار های الکتریکی خطرات بسیار کمتری را نسبت به سیگار های معمولی دارند، اما لازم است بدانید این به معنی بی خطر بودن آن ها نیست.
شاید این سوال برایتان ایجاد شود که مایع موجود در ویپ از چیست؟
تشکیل دهنده این ماده به شرح ذیل می باشد:

  • نیکوتین
  • پروپیلن گلیکول
  • گلیسیرین گیاهی
  • طعم دهنده ها

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشخص شد مواد گلیسیرین و پروپیلن گلیکول محرک هایی هستند که باعث تحریک گلو، تحریک سرفه و غیره می شوند.

سیگار الکترونیکی

ویپ بدون نیکوتین

عده ای از افراد تصور می کنند عدم وجود نیکوتین در سیگار های الکتریکی به معنای بی خطر بودن آن می باشد. در صورتی که اینچنین نیست تا پایان با ما همراه باشید تا ابهامات ایجاد شده در این خصوص را به طور کامل رفع نماییم. در نظر داشته باشید که سایت darmankade موارد زیر را در باره مضرات ویپ بدون نیکوتین نام برده است:

  • مسمومیت سلول‌ها
  • التهاب ریه‌ها و گلو
  • سوزش دهان و مجاری تنفسی
  • آسیب رساندن به سلول عروق خونی و قلب

مضرات جدی ویپ

در کنار تمامی عوارضی که در بالاتر عنوان کردیم، مضراتی وجود دارد که بسیار مهم هستند و در صورت ابتلا به آن ها باید جدی گرفته شوند. دقیقا مانند تنباکو و سیگار چندین دهه طول خواهد کشید تا با مضرات اصلی ویپ به طور کامل آشنا شوید. در ادامه به مضراتی از ویپ که باید مورد توجه قرار بگیرد اشاره خواهیم کرد.

آسیب رساندن ویپ به بدن

پاپ کورن ریه

لازم است بدانید این بیماری به شدت نادر می باشد اما افرادی بوده اند که با مصرف نادرست از  ویپ به این بیماری نادر گرفتار شده اند. در این بیماری راه هوای ریه تحت تاثیر قرار می گیرد و این راه ملتهب و یا زخمی شود. این بیماری با مصرف روغن های CBD و THC که از ماری‌جوانا استخراج میشود در دستگاه های ویپ بوجود می‌آید ، لازم به ذکر است که برای مصرف این روغن ها باید از دستگاه مخصوص خودش استفاده شود ، و ما به هیچ عنوان  آنها را توصیه نمیکنیم ،در هیچ مقاله معتبری اشاره نشده که جوس هایی که درون ویپ ها استفاده می شود به این بیماری مرتبط است.

سکته قلبی و یا مغزی

قطعا مطالعاتی که تاکنون انجام شده است برای اثبات مصرف ویپ و سکته قلبی و مغزی کافی نیست و لازم است تا مطالعات بیشتری در این خصوص انجام شود. بر اساس آمارگیری های انجام شده ابتلا افراد مصرف کننده سیگار به سکته قلبی ۴۰ درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری می باشد.
و همچنین افرادی که از سیگار الکتریکی و سیگار سنتی به طور همزمان استفاده می کنند بیشتر در معرض سکته قلبی و مغزی قرار می گیرند. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم اثبات این مورد نیاز به آزمایش های بسیاری دارد. اما با توجه به مواردی که تا کنون مشاهده شده است اثبات می شود استفاده از سیگار الکتریکی باعث سفت شدن رگ های خونی می شود و همین مورد ابتلا به سکته قلبی و مغزی را در افراد افزایش می دهد.

خطرناک در دوران بارداری

بر اساس آزمایش هایی که تاکنون انجام شده است، نیکوتین باعث آسیب به ریه و قلب جنین در حال رشد می شود. در ضمن نیکوتین ممکن است به سایز اندام های دیگر نوزاد نیز آسیب وارد نماید. نه تنها نیکوتین، انواع طعم دهنده هایی که در سیگار های الکتریکی استفاده می شوند نیز بر رشد جنین تاثیرگذار می باشند. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، زنانی که باردار هستند و به مصرف سیگار های الکتریکی روی می آورند، نوزادان کم وزنی را به دنیا می آورند که گاها با مشکلاتی نیز همراه هستند.
عده ای از افراد با این سوال دست و پنجه نرم می کنند که آیا ویپ ها سرطان زا هستند یا خیر؟
در پاسخ باید گفت طبق آزمایشاتی که تاکنون انجام شده است خطر ابتلا به سرطان در افرادی که سیگار الکتریکی مصرف می کنند بسیار کمتر از افرادی است که سیگار های معمولی مصرف می کنند.

استفاده از ویپ

 

سرطان های مرتبط با مصرف ویپ به شرح ذیل می باشد:

سرطان دهانی

بخاری که از ویپ خارج می شود ناحیه دهان را در معرض ابتلا به کربونیل قرار می دهد. دی ان ای با مواد سرطان زا واکنش نشان می دهد و همین مورد باعث التهاب و مرگ سلولی در افراد می شود.

 

سرطان ریه

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم ترکیب دی ان ای با مواد سرطان زا منجر به مرگ سلولی می شود و این مورد در ناحیه ریه بسیار شایع می باشد.

 

سرطان در ناحیه سر و گردن

طبق آزمایش های انجام شده جوس های طعم دار مضر تر از جوس های بی طعم هستند. به صورت کلی لازم است بدانید در صورتی که از ویپ و انواع سیگار های الکتریکی مصرف می کنید راهی برای مصون ماندن و فرار از بیماری وجود ندارد.
توجه داشته باشید مصرف ویپ روند درمان را نیز طولانی تر می کند به طور مثال اگر فردی مبتلا به سرطان باشد و در مراحل شیمی درمانی قرار داشته باشد با مصرف ویپ این دوه طولانی تر می شود و چه بسا نتایج مطلوبی را به همراه نداشته باشد.

 

خظرناک بودن پاد
لازم است توجه داشته باشید، از ویپ و انواع سیگار های الکتریکی برای کمک به ترک سیگار استفاده می شود در نتیجه از این ابزار برای ترک سیگار استفاده کنید. همانطور که بالاتر نیز عنوان کردیم این سیگار در مقایسه با سیگار های سنتی دارای آسیب کمتری می باشند اما باز هم به اندازه قابل توجهی خطرناک هستند. شما با بررسی مقایسه ویپ با قلیان می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید. انواع مختلفی از ویپ ها وجود دارد که قابلیت تنظیم میزان دلخواه نیکوتن در آن ها وجود دارد. برای ترک سیگار می توانید در روز های ابتدایی از این وسیله همراه با مقدار نیکوتین مورد نظر خود استفاده نمایید و رفته رفته میزان آن را کاهش دهید و نزدیک به صفر برسانید.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم در خصوص مضرات ویپ اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، استفاده از این وسیله را به حداقل برسانید. توجه داشته باشید استنشاق بخار خارج شده از این وسیله برای افرادی که در نزدیک شما قرار دارند نیز مناسب نمی باشد. در نتیجه برای مصون ماندن خود و اطرافیانتان استفاده از این وسیله را به حداقل و نزدیک به صفر برسانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *